Dag 19: Tokio

Vandaag was een overvolle dag waarbij we enkel van de grootste trekpleisters van Tokio bezochten. Verplaatsingen deden we met de metro wat in het begin niet zo eenvoudig was. De metro van Tokio is een belangrijk onderdeel van het openbaar vervoer in Tokio. Dit is het grootste, drukste en meest uitgebreide openbaarvervoersysteem ter wereld. De metro zelf is de drukste ter wereld, heeft 13 lijnen en wordt dagelijks gemiddeld door ongeveer 8 miljoen mensen gebruikt. Bij het zien van het plannetje van de metro zakte de moed ons in de schoenen: een verzameling van onuitspreekbare namen en metrolijnen in alle kleuren van de regenboog.

tokio

In het begin is het zeker even wennen, maar na een aantal keren begonnen we het systeem te begrijpen en stonden we versteld van de eenvoud. Werkelijk overal is aan gedacht, alles staat (zelfs voor toeristen) perfect aangeduid en in vele metrostellen wordt begrijpbare uitleg in het Engels op de schermen getoond. Eens je het systeem door hebt, reis je als het ware blindelings van de ene plek naar de andere.

Beginnen deden we in Shinjuku. In het westen van Tokyo ligt naast Shibuya en het district Harajuku de wijk Shinjuku. Deze wijk is net als Shibuya bekend om zijn vele entertainment en winkelgelegenheden. Daarnaast is Shinjuku ook een zakelijk centrum van Tokyo. Het is ook één van de drukste wijken van de stad en misschien wel van de wereld want alleen het Shinjuku Station verwerkt elke dag meer dan 2 miljoen passagiers. Dit is ook de plaats waar de modernste gebouwen van Tokio staan, zoals het stadhuis en de Cocoon Tower.

Het stadhuis is met zijn 243 meter het hoogste stadhuis ter wereld. De twee torens van de wolkenkrabber zijn geopend voor toeristen en op de 45e verdieping hadden we een mistig maar schitterend uitzicht over de stad.

img_6984img_6992

 

De Cocoon Tower is 204 meter hoog en werd voltooid in 2008.

img_6995img_6997img_7000

In de wijk staan er verder nog tal van moderne gebouwen en wolkenkrabbers in de meest diverse stijlen.

img_6993img_6998img_7002

Met pijn in de nek van het vele omhoog kijken gingen we verder naar Harajuku, the place to be voor Japanse hipsters. Dé bezienswaardigheid in Harajuku is de Japanse jeugd met hun aparte kledingstijl. De kledingstijlen zijn vaak afgeleid van het bekende manga of anime en variëren van heel duister tot vrolijk. Om dit tafereel in volle teugen mee te maken gingen we naar Takeshita Dori: een straat die gevuld is met trendy winkels, modewinkels, tweedehands kledingwinkels en leuke restaurantjes.

take-1take-3take-2img_7004img_7010img_7016

Op wandelafstand van Harajuku ligt Shibuya, bekend om de luxueuze winkels en de wereldberoemde oversteekplaats die in ontelbare films en documentaires te zien is.

img_7020img_7024img_7025img_7032img_7028

 

Het station van Shibuya is ook de plaats waar het beeld staat van Hachiko, de beroemdste hond van Japan en misschien wel de hele wereld.

img_7034

Hachiko werd geboren op een boerderij in de buurt van de stad Odate in de prefectuur Akita. In 1924 werd hij gekocht door Hidesaburo Ueno, een professor aan de Universiteit van Tokio, die hem meenam naar Tokio. Ueno nam elke dag de trein naar de universiteit vanaf het station Shibuya. Al snel leerde Hachiko om zijn baasje ’s ochtends naar het station te begeleiden en ’s middags weer bij het station af te halen. Deze routine werd door de twee herhaald tot mei 1925. Die maand stierf Ueno op de universiteit aan een hartverlamming. Hachiko wachtte die dag tevergeefs bij het station. Hoewel Ueno uiteraard nooit meer kwam opdagen, bleef Hachiko elke dag, zoals hij gewend was, terugkeren naar het station. Toen Ueno’s dood bekend werd, werd Hachiko aan een nieuwe eigenaar gegeven. Hij ontsnapte echter geregeld, waarna hij altijd weer terugkeerde naar het huis van Ueno of het treinstation. Door dit gedrag werd Hachiko al snel bekend bij de vele reizigers die dagelijks het station bezochten, en die Hachiko eerder samen hadden gezien met Ueno. De mensen die hem kenden gaven hem te eten en verzorgden hem als hij verwond was door te vechten met andere honden die hij op zijn weg tegenkwam. Een van deze mensen was een voormalige student van Ueno, die nu onderzoek deed naar het Akita-ras. Hachiko’s populariteit breidde zich uit tot ver buiten het station. Hij werd mede door de aandacht die kranten aan hem schonken een sensatie in Japan. Mensen zagen hem als een toonbeeld van familietrouw waar menig mens een goed voorbeeld aan kon nemen. Leraren en ouders gebruikten Hachiko dan ook als voorbeeld als ze kinderen de waarde van familie probeerden bij te brengen. In totaal wachtte Hachiko 9 jaar lang bij het station op de terugkeer van Ueno. Hij stierf op 8 maart 1935 op zijn bekende plekje bij het station. Hachiko werd na zijn dood opgezet en staat tegenwoordig in het National Museum of Nature and Science.

hachiko
Hachiko in 1935

 

Met de metro gingen we verder naar Chiyoda. Chiyoda bestaat uit het keizerlijk paleis plus een omringende straal van ongeveer een kilometer. De wijk heeft een geschatte bevolking van ongeveer 55.000 mensen en een bevolkingsdichtheid van 4.670 personen per km², waardoor het veruit de minst bevolkte wijk van Tokyo is. De totale oppervlakte bedraagt 11,66 km², waarbij het keizerlijk paleis, Hibiya Park, het Nationaal Museum van Moderne Kunst en de Yasukuni-tempel ongeveer 2,6 km², of 22% van de totale oppervlakte in beslag nemen. Chiyoda (“Veld van 1000 Generaties”), vaak het “politieke centrum” van het land genoemd, erfde de naam van Chiyoda Castle (de andere naam voor Edo Castle, het huidige keizerlijk paleis).

img_7036img_7038img_7044img_7045img_7051-kopie

Na de drukte in de vorige wijken was Chiyoda een verademing. Rust vinden in Tokio, het was dus toch mogelijk!

img_7061-kopieimg_7068img_7070-kopieimg_7075

 

De laatste wijk die we bezochten was Ginza. Ginza staat bekend als een van de meest luxueuze winkeldistricten ter wereld. Er zijn een groot aantal warenhuizen, boetieks, restaurants en koffiehuizen. Er bevinden zich veel bekende winkelketens, waaronder Abercrombie & Fitch, Chanel, Dior, Gucci, en Louis Vuitton. Behalve op het gebied van kleding, zijn ook winkels op het gebied van elektronica hier vertegenwoordigd, zoals de showroom van Sony en de Apple Retail Store.

img_7096img_7102img_7112img_7231img_7233img_7234

’s Avonds aten we paella in een Spaans restaurant aan het Ueno Station. Geen typisch Japanse kost, maar wel verbazend lekker.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: