Dag 11: Matsuyama – Kurashiki

Opnieuw stond er vandaag een reisdag op het programma, maar gelukkig waren er voldoende stops en bezoekjes zodat dit geen verloren dag was.

De eerste stopplaats: Onomichi. De Shimanami Kaido-tolweg begint op het eiland Honshu in Onomichi. Het leidt dan over de zes eilanden Mukaishima, Innoshima, Ikuchijima, Omishima, Hakatajima en Oshima, voordat de weg eindigt op Shikoku in Imabari City. De route werd geopend in 1999. Onderweg kunnen reizigers genieten van de moderne bruggen en het landschap van de eilandjes. Voor de bouw van de bruggen waren de eilanden enkel per boot bereikbaar. Nu is toerisme een van de belangrijkste inkomsten van de bewoners. Het kleine museum aan het uitzichtpunt biedt tevens informatie over de manier waarop aardbevingsbestendige constructies worden gebouwd.

img_5866img_5868img_5870-kopieimg_5872-kopieimg_5873img_5875img_5882

Tweede stopplaats: de Senko-ji-tempel. Senko-ji zou gebouwd zijn in 806. De gelakte grote zaal de klokkentoren, bekend om het klokkenspel op Nieuwjaaravond, zijn de symbolen van Onomichi. De grote rots naast de grote zaal, Tama no Iwa, zou vroeger een baken voor de scheepsvaart geweest zijn door de grote stralende diamant die hier in het verleden geplaatst werd. De steile klim naar de ingang valt een beetje tegen, maar de tempel zelf is een aanrader.

img_5895-kopieimg_5902-kopieimg_5904img_5907img_5911img_5913img_5915-kopie

De tempel is ook geliefd bij de plaatselijke bevolking. Japanse koppels die een kind krijgen na een gebed in de tempel laten hier als dank een beeldje achter: duizenden beeldjes en bedankbriefjes zijn dan ook overal in de tempel te vinden.

img_5897img_5898img_5910img_5914

Minstens even indrukwekkend is de tuin van de tempel met tientallen bonsaibomen van alle soorten en vormen.

img_5928-kopieimg_5932img_5939img_5943

 

Derde stopplaats: Tomonoura. Tomonoura is een slaperig vissersdorpje met een mooie haven en enkele tempels waaronder het Nunakuma-schrijn.Het schrijn van Nunakuma bestaat uit twee heiligdommen die gewijd zijn aan de goden van de zee.

img_5957img_5961img_5968-kopieimg_5971

 

Tomonoura is niet zo groot, maar de kleine straatjes zorgden er voor dat we met enkele onvoorziene omwegen terug aan de haven kwamen.

img_5985img_5990img_5991img_5986-kopie

 

Na een goed gevulde dag kwamen we aan in Kurashiki waar we de Bikan-wijk nog een bezoekje brachten. Tijdens de Edo-periode (1603-1867) was Kurashiki een belangrijk punt langs de verdelingsroute voor Japans belangrijkste grondstof, rijst. Grote hoeveelheden rijst uit de omgeving werden naar de stad gebracht en er opgeslagen in pakhuizen voordat ze verscheept werden naar Osaka en Edo. Vanwege het belang van de stad in de rijsthandel werd Kurashiki onder directe controle van het shogunaat gezet, en de stad werd zelfs vernoemd naar de vele pakhuizen (Kura). Grachten werden gebouwd om boten en schepen te laten navigeren tussen magazijnen van de stad en de nabijgelegen haven. Het centrale deel van het voormalige grachtensysteem is bewaard gebleven in de historische wijk Bikan. Langs het kanaal zijn er veel van de originele pakhuizen overgebleven. Herkenbaar aan hun witte muren en zwarte tegels zijn de voormalige pakhuizen omgebouwd tot cafés, kledingwinkels, souvenirwinkels en een aantal musea.

img_6128img_6129img_6133img_6138-kopieimg_6139img_6140img_6152-kopie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: