Rio de Janeiro: Carioca Aquaduct

Het centrum van Rio werd ooit omringd door moerassen met water van slechte kwaliteit en zoet water moest handmatig uit beken naar de stad worden gebracht. Sinds 1602 waren er plannen om een ​​systeem van kanalen te bouwen om water uit de bron van de Carioca-rivier, gelegen op Santa Teresa-heuvel, naar Rio de Janeiro te brengen. Koloniale autoriteiten probeerden de kanalen te bouwen, maar ze werden constant gehinderd door technische en financiële problemen. Tegen het einde van de 17e eeuw waren er slechts een paar honderd meter van de kanalisering afgerond. De bouw van het eerste aquaduct werd voltooid in 1723, en schoon water stroomde direct naar een decoratieve barokke fontein op het Santo Antônio-plein, tot opluchting van de inwoners van Rio de Janeiro. Het aquaduct werd uitgeschakeld op het einde van de 19e eeuw, toen alternatieven om water te leveren in Rio werden ontwikkeld. De structuur werd in 1896 aangepast om als viaduct voor een tramlijn te dienen- de Bondinho de Santa Teresa (Santa Teresa-tram) – dat passagiers vervoert tussen het centrum van Rio en de heuvelachtige wijk Santa Teresa.

In the early history of Rio de Janeiro, the nucleus of the city was surrounded by swamps with water of bad quality, and fresh water had to be carried manually from streams located relatively far from the city. Since at least 1602 there had been plans to build a system of canals to bring water from the source of the Carioca river, located on Santa Teresa hill, to Rio de Janeiro. Colonial authorities attempted to build canals, but the construction was always hampered by technical and financial difficulties. By the end of the 17th century there were only a few hundred metres of canalisation completed. Construction of the first aqueduct was finished in 1723, and clean water flowed directly to a decorative Baroque fountain in Santo Antônio Square, to the relief of the people of Rio de Janeiro. The aqueduct was deactivated at the end of the 19th century, as new alternatives to supply water to Rio were developed. The structure was adapted in 1896 to serve as a viaduct for a tram line – the Bondinho de Santa Teresa (Santa Teresa Tramway) – that transports passengers between the centre of Rio and the hilly Santa Teresa neighbourhood.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close